Mates

L'escola

Sovint, solem pensar en allò que més coneixem per donar arguments a l’hora de tractar qualsevol tema. Aquests dies sento parlar d’eleccions, de llistes, de partits… de programes? Tot i que d’aquests darrers encara no gaire.

Durant uns quants anys m’he mogut pel món de l’educació, concretament per l’escola dels més petits, i a l’escola hi ha frases que se senten sovint: “Aquest nen és molt bo, només té cinc anys i ja sap comptar fins a 1.000”, “aquesta nena és excel·lent, ja sap escriure totes les xifres…” Jo demano: i..? Compta com qui recita una poesia? Com qui diu un embarbussament? Com qui canta una nadala? Com diria un castellà, de carrerilla. Això què vol dir? Que és bo en matemàtiques o que té una bona memòria? Pel que fa a la nena, és bona en matemàtiques o té una bona motricitat fina? Què representa allò que escriu? El fet de saber escriure la xifra m’assegura que coneix el nombre?

Aquesta és la raó per la qual penso que són necessaris professionals de l’ensenyament, perquè saben que les matemàtiques van més enllà de saber recitar la sèrie numèrica o fer unes xifres boniques, perquè busquen els recursos per ensenyar-ho: materials, metodologies…

També penso que la política és alguna cosa més que unes persones que fan discursos i tenen quatre objectius. Crec que la política va més enllà i per això calen uns professionals que s’hi dediquin, que es rodegin d’un bon equip i que treballin amb un programa extens i amb contingut. No obstant això, tinc la sensació que una majoria important de persones encara només es fixen en la part més superficial de la política: la imatge dels candidats, si em semblen simpàtics o no, “aquest ens cosirà a impostos”, “aquesta em traurà les vacances…”

Fa temps no es podia escollir escola, potser només n’hi havia una, en alguns indrets encara passa. El nostre país té la sort de tenir un ventall ampli de possibilitats a l’hora de poder escollir un sistema escolar per als nostres fills. Alguns sistemes ofereixen un plantejament lingüístic que ens pot agradar més, un altre una distribució de la jornada lectiva que, com a pares, ens pot semblar més adequada… Com a pares cada cop tendim més a demanar informació, a documentar-nos a l’hora d’escollir l’escola que ens ha d’acompanyar en l’educació dels nostres fills. Actualment ja no es donen tant els casos de famílies que escullen un sistema en funció de la seva proximitat al domicili, de si els han dit que els mestres són molt simpàtics, de si fan més o menys sortides, més o menys hores, de si hi treballa el fill del veí i si no l’escullo em mirarà malament, de si el director és el fill del meu patró i em podria pressionar… Tampoc seria just per als nostres fills, es tracta del seu futur.

No succeeix quelcom similar a l’hora d’elegir els polítics que han de treballar per a nosaltres durant un període de temps determinat? Com a ciutadans no tenim la responsabilitat d’informar-nos abans d’escollir? De llegir el programa que planteja cada partit? No tenim la responsabilitat d’anar més enllà de la imatge d’un cap de llista i de les quatre idees perfectes que podem tenir de cadascun d’ells, o que ens arriben pel boca a boca?

Últim símil amb l’escola: sempre he cregut que és bo que a l’escola hi hagi gent de tota mena. Penso que una escola ha de ser un reflex de la societat. O l’objectiu de l’escola no és formar ciutadans? Doncs el Consell també ha de ser un reflex de la societat i és bo que tots hi siguem representats.

© 2011 Marta Escoda Militant Partit Verds d’Andorra

© 2011 Article d’opinió publicat per el Diari d’Andorra, en la secció “La Tribuna” del passat divendres dia 11 de març de 2011.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s