L’ensenyament andorrà i els sistemes forans

Durant força anys els nens i nenes d’Andorra han pogut realitzar aprenentatges gràcies a sistemes foranis que es van implantar al nostre país progressivament per atendre les seves necessitats. És comprensible que el Govern d’Andorra es faci càrrec d’una part de les despeses que comporta mantenir aquestes escoles (electricitat, edificis, terrenys,…). I també és normal que ho continuï fent ja que aquests contribueixen a l’educació dels nostres ciutadans s

Ja fa més de 25 anys, però, es va crear l’Escola Andorrana. Durant aquests anys l’escola ha crescut i diverses promocions han realitzat la seva escolaritat en la seva totalitat en aquest sistema, que ara es prepara per fer la seva primera reforma educativa d’important envergadura amb el Pla estratègic que s’ha iniciat durant la darrera legislatura i que, esperem, es pugui tirar endavant amb èxit.

La coexistència de diferents sistemes és una riquesa pel nostre país i cal esforçar-se perquè segueixi essent així.. No obstant, a l’hora de parlar de les escoles congregacionals se’ns planteja un dubte: és just que el Govern, mantingui, en la seva quasi totalitat tres escoles en les quals no té gairebé dret ni vot? Els currículums de les quals no pot esmenar? Els docents de les quals no pot avaluar, contractació dels quals no pot avalar? Nosaltres creiem que aquestes escoles funcionen com a sistemes foranis, ja que el nostre Govern no n’elabora els programes, no avaluar la capacitat dels docents que hi exerceixen i tampoc pot intervenir els l’elaboració dels requisits que han de complir els seus alumnes per a poder ser-hi matriculats.

La situació actual és el fruit de l’evolució històrica que ha anat adquirint el panorama educatiu andorrà. Ara caldria, però, corregir aquestes incongruències. Quan el Govern manté, en la seva gairebé totalitat, un establiment escolar es parla d’escola pública. En aquests país, doncs, tenim dos sistemes públics paral·lels?

Aquesta situació és anòmala i ara ja caldria definir quina ha de ser la relació entre el Govern d’Andorra i les escoles congregacionals. Cal aclarir si es tracta d’establiments públics i si és el cas cal, doncs, replantejar els aspectes més amunt esmentats.

Aclarir quina ha de ser la relació entre les escoles congregacionals i Govern i de quina mena d’escoles estem parlant: públiques? Subvencionades?

 

Marta Escoda

 

Opinió el Periodic d’Andorra 24-11-2011

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s